Att gå hemma med sitt barn! 

Att vara ”hemma fru” är i mångas ögon en stor dröm, det var det även för mig och jag fick möjligheten till att kunna få lov att vara det också. Jag är så taksam över att jag får lov att vara hemma med vår dotter, att kunna vara med i allt hon gör och i hennes utveckling. Vi tror mycket på att det är bättre att ha en förälder närvarande än två ikke närvarande föräldrar. Så när denna chans kom tog vi den. Och jag är innerligen taksam och glad över att kunna följa min dotters vardag. Med de sagt kan jag nu komma till saken. I allt för mångas ögon är ”hemmafru” livet glamoröst och man har ett skinande hem. Det är väldigt lätt för folk att tolka och komma med åsikter innan dem ens vet hur allt ligger till. Oftast är det de personer som drömmer om att gå hemma som kritiserar det mest, för varför ska någon annan ha det bättre än jag har den. Men bara för att man går hemma betyder inte det att man har det bättre. 

Jag tror folk glömer bort vad det egentligen innebär att gå hemma. Jag lämnar inte min dotter till någon förskola 15 timmar vecka, men det betyder också att jag har 100% full fokus på henne 24h/dygn jag kan inte bara sätta mig ner på ett fik med en kaffe, då min dotter behöver utvecklas jag måste se till så alla hennes behov blir täckta jag ska se till så hon leker med andra barn, tar fram sina kreativa sidor, ja lära henne allt de som värden kräver att man kan. Det resuletar i att från de att hon går upp (oftast 6am eller tidigare) ska det ske saker. Vi har aktiviteter inplanerade måndag-fredag på förmiddagarna så att  hennes behov kan bli tillfredställda. Vi äter lunch och det är sedan dags för hennes nap. Det folk glömmer i detta nu är att vi varit iväg hela förmiddagen det är inte bara C som är trött jag behöver också min lunchvila som faktiskt ALLA ni andra också har när ni jobbar man behöver 30-60min vila även om man ”går hemma”. När C sen vaknar är det full rulle igen oftast med en massa sura miner då man fortfarande är trött så det blir oftast en tur till lekplatsen. Sen kommer man hem vid en 5 tiden gör mat och allt de andra som alla andra mammor också gör. Så ja detta är ett heltidsjobb och så mycket tid till hemmet finns det faktiskt inte om man inte vill ta det från sin ”lunchrast”. Så livet som hemmafru behöver inte alltis vara så glamoröst som många tror. Kanske om man är rik och har råd att betala en barnvakt men det har faktiskt inte ens hälften av de som går hemma. Så innan man dömmer att det är lyxliv och om man går hemma är det så lätt och hens hem måste skina rent, tycker jag man ska tänka efter en gång till.. Visst där är ett drömjobb men inte lyxjobb… 

Men som sagt jag älskar det och är glad att jag kan ge denna tid med min dotter men ibland kan det allt vara lite jobbigt, framförallt de dagar då hon skippar sin eftermiddagslur.  

  

  

  

Kommentera

